FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2007

Flera arbeten och arbetslöshetsersättning

Hej! Jag undrar om man har arbetat 80% under 5 månader och samtidigt arbetat som timanställd hos en annan arbetsgivre, räknas det då tillsammans som heltidsarbete om jag fått ihop mina timmar (när jag lägger ihop mina timmar månad för månad)? Tänker på nedanstående text! 2. avslutad heltidsutbildning som den sökande har avslutat efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande förvärvsarbete på heltid i minst 5 månader.

Lawline svarar

Formuleringen som du undrar över kommer från lagen om arbetslöshetsförsäkring och gäller hur tiden som man jobbat före en heltidsutbildning kan ger rätt till ersättning efter studiernas avslutande. Så länge arbetet är sammanhängande har i tillämpningen godtagits även arbete hos flera arbetsgivare. Det krävs dock att arbetet under denna tid i sin helhet är, som det uttrycks, på heltid. Normalt kan avvikelser godtas med max fem timmar per arbetsvecka. Med vänlig hälsning
Hanna AdamsonRådgivare