FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/02/2007

Uppsägningstid för tillsvidareanställd?

Hej har en fråga angående uppsägningstid,jag har en tillsvidareanställning f.r.o.m 06-10-16 och undrar hur lång uppsägningstid jag har. På anställningsavtalet står det enl.lag? Det finns ej kollektivavtal! mvh/Johan Åberg

Lawline svarar

Hej, Din uppsägningstid regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS), se http://lagen.nu/1982:80. I lagens 11 § stadgas att den minsta möjliga uppsägningstiden är en månad, och denne gäller både utifall du skulle säga upp dig eller om din arbetsgivare säger upp dig. Om det är arbetsgivaren som säger upp arbetstagaren så kan dock denne ha rätt till längre uppsägningstid beroende på hur länge denne varit anställd, enligt följande: Arbetstagare med sammanlagd anställningstid på: - två till fyra år har rätt till två månaders uppsägningstid. - fyra till sex år har rätt till tre månaders uppsägningstid. - sex till åtta år har rätt till fyra månaders uppsägninstid. - åtta till tio år har rätt tilll fem månaders uppsägningstid. - minst tio år har rätt till sex månaders uppsägningstid. I nuläget har du alltså, med bakgrund av att din anställningstid understiger två år, en uppsägningstid på en månad. Avsaknaden av kollektivavtal förändrar inte detta. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare