FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/02/2007

Avbryta provanställning

Hej Jag har haft en provanställning på 6 månader. Fick en förlängd provantällning på 4 månader på grund av frånvaro med tillfällig föräldrapenning. Kan jag avbryta den förlängda provanställningen när jag vill? Finns någon uppsägningstid Kent

Lawline svarar

Bestämmelser om provanställning finns i Lagen om anställningsskydd. Se lagen http://lagen.nu/1982:80. En provanställning kan enligt lagen avbrytas även före prövotidens utgång om inte något annat har avtalats (6 §). Att man vid provanställningens ingående avtalar att en viss uppsägningstid ska gälla för båda parter är således inte ovanligt. Vanligen framgår det av anställningskontraktet. Finns inget avtalat mellan dig och din arbetsgivare kan provanställningen avbrytas när du själv önskar. Att din provanställning är förlängd har inte någon betydelse. Det kan även uppmärksammas att om istället arbetsgivaren skulle vilja avbryta en provanställning, eller inte låta den övergå till tillsvidareanställning vid prövotidens utgång, ska meddelande om detta ges den anställde två veckor i förväg (31 §). Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare