Fel i varan vid köp bostadsrätt

2007-02-14 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Hej! Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet av ett stort byggbolag. Först görs ju en besiktning med besiktningsman. Vid denna besiktning upptäckte jag svarta linjer på kaklet i badrummet vid övergång vägg/golv. Jag påpekade detta och besiktningsmannen sa att det troligen var tejp eller klister av något slag som jag skulle försöka ta bort med rengöringsmedel. Nu har det dock visat sig att det var skada i kaklet. Vi skrev in detta i reklamationsblanketten som skall lämnas inom tre månader. Nu påstår dock bolagets ansvarige inom reklamationer att det är vi som orsakat linjerna med ett dammsugarrör, eller att det kanske är hennes städ-team. Men eftersom det inte stod med i bes.protokollet så borde det vara vårat fel. Är det upp till oss att bevisa att vi är oskyldiga eller måste hon bevisa det? Det är ju ändå de som vill vänta tre månader med reklamationsblanketten. Hur mycket kan de slippa undan vad det gäller fel? Vi har tapeter i rundade hörn som är bubbliga och sitter löst vilket syns då man tänder en golvlampa som står i ett av hörnen. Kvinnan från bolaget menar dock att det är svårt att tapetsera rundade hörn och att de inte gör någonting åt det. Samt dörrkarm där de bara målar i lite färg i skador vilket ger nyansskillnader. Ska man utgå ifrån sedvänja och praxis och hur avgör man exakt vad som skall acepteras? Hur petig kan man vara. Jag hade inte själv lämnat golvsocklar med stora skruvhål i olika höjd eller sönderborrade kakelplattor, då jag arbetat inom byggsektorn tidigare.
SVAR
Hej!

Jag förutsätter att det är en bostadsrätt ni har köpt. Vid köp av bostadsrätt är det normalt köplagen som gäller. Då ni har köpt lägenheten av en näringsidkare är det dock konsumentköplagen som är tillämplig.

Enligt 16 § konsumentköplagen, se http://www.lagen.nu, skall en vara anses felaktig om den i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Att kaklet i en lägenhet är skadat är självklart ett sådant fel i varan som avses enligt nämda paragraf. Vidare är det oxå ett fel i varan att det inte är ordentligt tapetserat eller slarvigt målat. Har ni inte avtalat om att det kommer vara skadat kakel, undermåligt tapetserat och målat är det självfallet ett fel i varan. Som konsument ska/har man rätt att vara mycket petig.

Enligt 20a§ konsumentköplagen ska ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Med detta menas att det är säljaren som har bevisbördan för att det är ni som har orsakat felen, det är alltså upp till säljaren att bevisa detta. Att det inte står något om det skadade kaklet på besiktningsprotokollet har ingen betydelse, säljaren skulle med svårighet kunna styrka att det är ni som har orsakat skadan.

Ni kan enligt 22 § begära kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felen eller häva köpet, enligt 23, 24 och 26-29 §§ konsumentköplagen, se http://www.lagen.nu.

Med vänlig hälsning


Ellen Sederholm
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (893)
2021-06-16 Ångerrätt vid köp på nätauktion?
2021-06-08 Vilket lands lag som gäller vid köpeavtal när säljaren är utomlands
2021-06-01 Vilken ångerrätt finns vid avbokning av en kurs?
2021-05-29 Vad ska man göra när man får varor som man inte beställt?

Alla besvarade frågor (93141)