Hur kan jag få hjälp med mina skulder?

Jag har ett långt missbruksliv bakom mig, blev rusfri 2003.Genom åren har jag dragit på mig enormt stora skulder bla till Trafikförsäkringsföreningen där jag är skyldig 188.729:- Hur gärna jag en vill göra rätt för mig finns det ju inte någon möjlighet till detta,Skulle så gärna vilja göra rätt för mig för idag tar jag mitt ansvar i samhället som vilken medborgare som helst, men blir ständigt påmind om mitt gamla liv genom skulder typ denna.Finns det verkligen ingenting man kan göra för att påverka min situation eller måste jag leva med detta livet ut. Kan tyvärr aldrig riktigt känna mig liksom likvärdig på grund av dessa problem.

Lawline svarar

Utgångspunkten i svensk rätt är att man ensam får stå konsekvenserna för sina avtalsingåenden. Har man skuldsatt sig får man ensam göra rätt för sig. Det är bra att du har hittat viljan och motivationen för detta, vilket är det första steget. Det finns dessvärre ingen reglering som gör dig skuldfri utan att du behöver erlägga vederlag, däremot finns det ett fåtal rättsliga hjälpmedel som kan underlätta din situation.

En väg är att ansöka om skuldsanering hos kronofogdemyndigheten i den region där du är bosatt. Skuldsanering regleras i skuldsaneringslagen, se http://lagen.nu/2006:548 , och innebär att du helt eller delvis befrias från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen. Första steget vid en skuldsanering är att själv, eller med hjälp av en kommunal budget- och skuldrådgivare söka få en frivillig uppgörelse med fordringsägarna. Går inte detta får du göra en ansökan om skuldsanering. Observera att kommunen skall inom ramen för socialtjänsten eller på annat sätt lämna råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer.

Skuldsanering får, enligt 4 § beviljas en gäldenär med hemvist i Sverige som är fysisk person, om

1. gäldenären är på obestånd och så skuldsatt att han eller hon inte kan antas ha förmåga att betala sina skulder inom överskådlig tid, och

2. det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden att skuldsanering beviljas honom eller henne.

I 7 § regleras de fordringar som inte ingår i skuldsaneringen. Enligt 10 § skall en ansökan göras skriftligen och vara egenhändigt undertecknad. Observera att du i din ansökan på heder och samvete får med samtliga uppgifter som stadgas i 11 §, se http://lagen.nu/2006:548#P11 .

Bedömningen om det är skäligt att bevilja skuldsanering ska göras utifrån en totalbedömning av samtliga omständigheter i det särskilda fallet och med beaktande av de inblandade intressena.

Ett annat alternativ är att ansöka om sk. personlig konkurs. Att beakta är dock att personlig konkurs inte gör dig skuldfri. För utförlig redogörelse om detta hänvisar jag till ett tidigare svar, se http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=2707 .

Hoppas detta gav dig hjälp på vägen!

Med Vänlig Hälsning

Peter AhlströmRådgivare