FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/02/2007

Fel i vara enligt köplagen

Näringsidkare har sålt och näringidkare har köpt 1000 larm. Köpare vill omedelbart reklamera och häva köpet pga. att larm har för låg ljudnivå. Köparen vill även ha skadestånd. Ordersumman är på 6.000.000 kr. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej! Avtal om köp av lös egendom näringsidkare emellan regleras i köplagen, se http://lagen.nu/1990:931 . Denna är emellertid dispositiv, enligt 3 §, vilket innebär att ett eventuellt avtal mellan näringsidkarna sätter lagens regler ur spel. För att köparen ska kunna göra olika påföljder gällande mot säljaren måste det först konstateras att det föreligger fel i varan. Nu har alltså larmen för låg ljudnivå. Enligt Köplagen föreligger fel om varan inte motsvarar den kvalitet som avtalats med säljaren, enligt 17 § 1 stycket. Har köparen efterfrågat en specifik ljudnivå i larmen föreligger således otvivelaktigt fel. Om inte ljudnivån har avtalats ska varan ändå (1) vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, (2) vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning, (3) ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, enligt 17 § 2 stycket. En låg ljudnivå kan vara fel i varan enligt någon av de tre alternativen beroende på sakomständigheterna i fallet. Fel föreligger dessutom om varan i annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, enligt 17 § 3 stycket. En normalt hög ljudnivå är givetvis något som en köpare med fog ska kunna förutsätta. Om fel anses föreligga i varan kan köparen göra gällande olika påföljder. Först måste dock köparen reklamera inom skälig tid enligt 32 § (vilket verkar ha gjorts). De påföljder som därefter kan komma ifråga är avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller hävning av köpet samt skadestånd, enligt 30 §. Köparen har dock inte rätt att häva köpet direkt. Säljaren har först rätt att få försöka avhjälpa felet eller leverera ny vara. Först om dessa påföljder inte kommer ifråga kan köparen häva köpet. Hävning förutsätter även att felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren borde ha insett detta, enligt 39 §. Köparen kan alltså inte häva köpet innan säljaren har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller leverera igen enligt 34-36 §§. Vad gäller skadestånd måste köparen ha drabbats av en ekonomisk skada. Köparen måste ha lidit denna skada till följd av att varan var felaktig, alltså i detta fallet att larmen hade för låg ljudnivå. Nu framgår det inte av frågan vad det är för typ av skada det handlar om vilket gör det svårt att ge ett detaljerat svar. Skulle skada föreligga är säljarens dock skadeståndsskyldig. Omfattningen av skadeståndsansvaret beror emellertid på hur säljaren har agerat. Beror felet på försumlighet eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst, ska säljaren ersätta köparen all skada, enligt 40 § 3 stycket. Föreligger varken försumlighet eller särskild utfästelse är säljaren skadeståndsansvarig endast för direkt skada, om inte säljaren visar att det förelegat ett hinder utom säljarens kontroll för att leverera en felfri vara, enligt 40 § 1-2 stycket.(isåfall frias säljaren från skadeståndsansvar). Vad som menas med direkt och indirekt skada definieras i 67 §. Detta är alltså de generella reglerna för skadestånd enligt köplagen. Återkom gärna med fler omständigheter så kan jag svara mer specifikt för ert fall. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare