FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/02/2007

Gåva av fastighet

Vad är bettre? köpa ett hus för 10kr eller få det som en gåva? I villket fall kommer det att kosta mindre när det gäller skatt? Tack

Lawline svarar

Om jag förstått din fråga korrekt, så undrar du hur du kan kringgå gåvoskatt. Om det är detta du undrar över så är problemet lätt då gåvoskatten är upphävd och inte längre finns. Gåva kan dock ses som inkomst i vissa fall och på denna grund beskattas. Mer om detta finner du http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=2771. Vid fastighetsförvärv kan jag rekommendera att du pratar med din bank, då det är mycket pengar det handlar om och de kan hjälpa dig att tänka på detaljer som du kanske inte känner till. Återkom gärna om det är något mer du undrar över. Med vänlig hälsning
Mathias EhrhardtRådgivare