Hur driver man in en skuld?

En privatperson är skyldig mig drygt 100.000 kr plus ränta sedan några år tillbaka och jag har en skuldsedel som underlag undertecknad av honom.

Min fråga gäller hur jag nu kan driva in skulden, kan man gå direkt till tingsrätten och vad krävs i så fall?

Lawline svarar

För att i din situation driva in en skuld är det enklast att vända sig till Kronofogdemyndigheten och lämna in en ansökan om betalningsföreläggande enligt bestämmelserna i lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Enligt 2 § är lagen tillämplig då en person vill driva in en skuld som är förfallen till betalning.

Ansökan ska enligt 9 och 10 §§ vara skriftlig och innehålla yrkandet (att svaranden ska utge beloppet i fråga) samt grunden för det (att en fordran/skuld föreligger). Enligt 11 § ska fordringens belopp, förfallodagen samt den ränta som begärs anges.

Ansökan ska enligt 19 § vara undertecknad av sökanden och inges i original och en kopia.

Om svaranden skulle bestrida ansökan så kan sökanden enligt 34 § begära att målet ska överlämnas till tingsrätten. Se relevant lagtext http://lagen.nu/1990:746.

Mvh,

Sara EdströmRådgivare