Lokala trafikföreskrifter

Hej! Jag har fått en P-bot i Lund på en gata i ett villaområde.

Enligt p-boten skall jag ha överträdit en långtidsparkering på 24 h.

Det finns INGA skyltar om detta på platsen/gatan.

Polisen som jag pratat med påstår att det är upp till mig att veta om denna regel och boten kan då ej överklagas.

Skumt tycker jag hur ska man kunna veta om detta? Gäller samma regel överallt där det inte finns skyltar i städerna eller är detta specifikt för bilhatarstaden Lund.

Gatan jag parkerade på heter Örnvägen f.ö

Tack på förhand

Erik Gustafsson

Lawline svarar

Hej.

Enligt lokala trafikföreskrifter för Lunds kommun är det tillåtet att parkera på väg eller gata i högst 24 timmar i följd under vardagar utom dagar före sön- och helgdagar, om ej annat är särskilt föreskrivet (t.ex. på vägmärken). Trafikföreskrifterna finns publicerade på Lunds kommuns hemsida.

Det är din skyldighet att känna till dessa lokala trafikföreskrifter, de behöver inte skyltas på vägmärken. Alltså kan Du inte anföra Din okunskap som grund för ett överklagande av p-boten, tyvärr.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare