FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/02/2007

Skillnaden mellan lag och förordning

Hej! Fråga från ej juridiskt kunnig: Vilken status har jordförvärvsförordningen i relation till jordförvärvslagen? Vilken myndighet har fastställt jordförvärvsförordningen?

Lawline svarar

Hej! Förordningar härstammar från regeringen och lagar från riksdagen. Regeringen får inte anta förordningar om vad som helst. Se närmare om normgivningsfördelningen i 8 kap regeringsformen ( se http://www.lagen.nu/1974:152#K8 ). Regeringen har ingen exklusiv normgivningskompetens. Riksdagen kan antaga lagar inom regeringens beslutsområde (8:14 regeringsformen), men det gäller inte tvärtom. Lagen får företräde framför förordningen. Med vänlig hälsning,
Rådgivare