FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/02/2007

Felansvar vid köp av bostadsrätt

Köpte bostadsrättslägenhet Juni -06, säljare har skrivit i köpprotokollet att han inte upplevt problem med fukt. Efter illalukt i vard.rum,kom en besiktningsfirma konstaterade fukt sedan innan vi flyttade in. Det borrades hål i golv och upptäcktes att säljaren som även nyligen renoverat lght, byggt golvet över redan mögligt originalgolv i mer än ett rum. I sovrummet som har vägganslutning till dusch upptäcktes sönderrutten vägg vi legat med ansiktet mot, min pojkvän har fått eksem och jag är konstant förkyld. Går det häva köpet? Hälsoperspektiv?våra chanser?

Lawline svarar

Hej, Köp av bostadsrätt regleras av köplagen som är dispositiv, vilket innebär att dess regler gäller om inte annat framgår av köpeavtalet. Köplagens felregler finns i 17 §, http://www.lagen.nu. Varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet och inte avvika från vad köparen med fog kan förutsätta. Köparen får dock inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet se 20 § Köplagen. Du som köpare har alltså en undersökningsplikt. Om du kände att det luktade mögel när ni tittade på lägenheten skulle det kunna vara så att du inte får åberopa detta som fel. Undersökningsplikten är dock inte så vidsträckt som vid köp av fast egendom och man torde alltså inte vara skyldig att bryta upp golv för att se om de är mögliga vid köp av bostadsrätt för att fullgöra sin undersökningsplikt, såvida man alltså inte har känt mögellukt. Är det så att säljaren känt till att han lagt nytt golv ovan det mögliga och inte upplyst om detta har han dock handlat i strid mot tro och heder enligt samma paragraf. Isåfall kan felansvar göras gällande trots att man eventuellt brustit i undersökningsplikten. Det är givetvis att anse som ett fel i varan att golvet är mögligt. Som köpare kan du då göra gällande ett antal påföljder som du återfinner i 30 §, http://www.lagen.nu. Tex nedsättning av köpeskilling eller hävning av köpet. Viktigt är dock att Ni reklamerar enligt 32 §, se http://www.lagen.nu. Ni ska också kräva skadestånd enligt 40 §, se http://www.lagen.nu, för de fysiska åkommor Ni har åsamkats i och med det mögliga golvet. Med vänlig hälsning
Rådgivare