FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt22/11/2005

Hur stor blir räntan på mitt skadestånd?

Om någon skall betala ett skadestånd på 105 000 kronor. Räntan skall räknas from den 1 september 2000 fram till dagens datum enligt §6 räntelagen. Hur stort blir beloppet?

Lawline svarar

Hej! Räntan på skadestånd beräknas, enligt 6§ räntelagen, som beloppet plus den aktuella referensräntan jämte ett tillägg på 8 procentenheter. Det är ganska tidskrävande att räkna ut det exakta beloppet då referensränan har ändrats 10 gånger sedan den 1 september 2000. Den genomsnitliga referensräntan har under denna period dock varit 2,55 % vilket ger dig en ungefärlig total ränta på 58 157 kr (105 000kr*0,1055%*5,25år). Det totala beloppet blir då ca 163 157 kr (105 000kr+58 157). Vill du räkna ut ditt belopp exakt kan du göra det med hjälp av en referensräntetabell som finns http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409
Rådgivare