Bestridande av fordran

Betala felparkeringsavgift ?

Måste jag betala en bevisligen felaktig felparkeringsavgift (900kr) som jag har fått på en bil som jag äger men som inte har varit i trafik på många år (avställd och helt nerplockad för renovering)

Betala och sedan få tillbaks ?

Lawline svarar

Hej,

Hur du bör agera beror på om det är ett privat företag eller en kommun som har utfärdat avgiften. Om det är en kommun, bör du betala räkningen innan tiden för detta går ut. Om du innan detta hinner få tag på den ansvarige för parkeringsavgifter hos kommunen, kan du tillsammans med denne resonera dig fram till en lösning.

Om det däremot är ett privat företag som har utfärdat felparkeringsavgiften, behöver du inte betala räkningen, om du aktivt protesterar mot denna.

Vad du i sådana fall skall göra till att börja med är att bestrida, dvs protestera mot, avgiften till det företag som har skickat räkningen till dig. Förklara hur det ligger till, det är inte omöjligt att de då upptäcker att det har skett ett misstag. Om företaget däremot vidhåller sitt anspråk kommer de att skicka en räkning till dig, där det står att om du inte betalar inom 10 dagar, vänder de sig till inkasso. För att göra detta måste de ta kontakt med Kronofogden och begära ett betalningsföreläggande. Efter att företaget gjort detta får du ett brev från Kronofogden med begäran om betalning. Du skall då genast skriva ett brev där du talar om att du bestrider fordringen och skicka detta till Kronofogden. För att fordringen nu skall kunna gå till indrivning krävs att företaget vänder sig till tingsrätten och begär att rätten förklarar fordringen giltig. Om företaget gör detta kommer du att kontaktas och få en chans att till rätten förklara din ståndpunkt i frågan. Då det lär vara relativt lätt för dig att visa att bilen inte kunnat vara i trafik vid det aktuella tillfället för felparkeringsavgiftens utfärdande, har du goda chanser att rätten dömer till din fördel.

Men genom att redan i det första stadiet, då du tar kontakt med företaget som skickat räkningen till dig, noggrant förklara att det måste ha skett ett misstag, kan du slippa hela proceduren med inblandade myndigheter och domstolar.

Vänliga hälsningar

Johanna CarlssonRådgivare