FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/04/2007

Felaktig vara (sadel)

Hej!! Jag köpte en sadel ur en annons, säljaren hänvisade till en bild och uppgav att den var använd max fem gånger. När jag fick hem sadeln var färg, storlek och skick helt annorlunda. Sadeln var mycket sliten och i en annan storlek. Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår har du köpt sadeln genom en annons från en annan privatperson. Som du beskriver det stämmer säljarens beskrivning av sadeln inte alls överens med verkligheten och det räknas i så fall som att det är fel på varan, se 18§ Köplagen. Är det fel på varan har du som köpare rätt att kräva prisavdrag som motsvarar mellanskillnaden mellan det pris du har betalt och vad sadeln verkligen är värd, se 38§ Köplagen. Om felet är av väsentlig betydelse för dig kan du även kräva att få häva köpet, se 39§ Köplagen. För att hävda felet mot säljaren måste du kontakta denna och göra en reklamation och då kräva ett prisavdrag alternativt en hävning. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare