Läkares ansvar vid kränkande bemötande

Hej!

Har en fråga och det gäller om det går att stämma en läkare med dessa följande grunder:

Jag var hos gynakuten och mitt blodprov visade inget om herpes, däremot när läkaren tog in mig och såg sa hon direkt att jag hade herpes i underlivet. Sedan tog hon ett odlingsprov och skulle höra av sig om det skulle visa att det inte var det. Hon förolämpade mig också under besöket genom att ge kommentarer som att: jaha så du har festat med killar nyligen? Och att det är min fästman som gett mig herpes genom säkert någon annan kvinna. Och hon undrade vilket land han kom från och när jag svasrade ryckte hon på ögonbrynen. Jag började gråta hos läkaren och fick tabletter hem.

Nyligen ringde jag dit igen och bad sjukhuset ringa upp mig om svaret från odlingsprovet. Då ringde läkaren upp och sa att jag inte har underlivsherpes som hon sa då. Och jag frågade henne varför mitt blodprov i så fall visat att jag inte har nåt? Och hon säger ja det var ju konstigt.

Nu är frågan: läkaren har kränkt mig genom sina kommentarer och jag har mått psykiskt jättedåligt de senaste 3 veckorna med allt hon sagt och att hon dragit sina slutsatser. Hade inte jag själv ringt hade inte hon hört av sig angående proverna vilket inte visade sig vara herpes.

Jag vill ha skadestånd för allt lidande jag gått igenom. Vill veta om jag har en grund? Och rätt att stämma henne?

Dessutom visste läkaren att jag går i psykoterapi och mår inte bra pyskiskt men nej inte tog hon hänsyn, utan började säga kränkande saker om mig och min fästman som inte var sanna. Jag lämnade akuten gråtande och har mått ännu värre än tidigare och det kan min psykoterapeut bekräfta också.

Lawline svarar

Hej!

Det var helt fel av läkaren att säga de sakerna som hon sa till dig.

Mitt råd är att du vänder dig till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Det är en statlig myndighet som prövar om personal inom hälso- och sjukvården gjort sig skyldig till fel eller försummelse i sin yrkesutövning. På deras hemsida (http://www.hsan.se) finns det information om vart man skall vända sig när man inte är nöjd med det bemötande man fått, och man kan också göra en anmälan som kan leda att läkaren får en erinran eller varning.

När det gäller ersättning så söker man det från den obligatoriska patientförsäkringen, se Patientförsäkringslagen http://lagen.nu/1996:799 , man kan också använda Skadeståndslagen. Ersättning och skadestånd kan man få om man drabbas av en personskada till följd av läkarens behandling. Psykisk sjukdom kan förvisso vara en personskada, men då krävs det mer än att man bara mår dåligt eller är ledsen. Någon ekonomisk skada har inte drabbat dig i det här fallet. Jag tror alltså att dina chanser att få ekonomisk ersättning är små.

Det finns också en möjlighet att åtala läkaren för brottet förolämpning enligt Brottsbalken 5:3 http://lagen.nu/1962:700#K5P3 . Oftast så driver inte åklagaren åtal om förolämpning utan det måste göras av målsäganden själv, vilket innebär att man själv får stå för kostnaden om man förlorar. Det kan vara mycket svårt att bevisa att läkaren sa det hon gjorde så jag rekommenderar inte att du själv stämmer läkaren om åklagaren inte väcker talan.

Men du ska absolut gå vidare med ärendet, börja på Hälso- och sjukvårdsnämndens hemsida.

Lycka till!

Miranda BergRådgivare