FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/02/2007

Betalningspåminnelse

Jag fick en faktura med betalningsvilkor 14 dagar. denna glömde jag... fick en påminnelse efter ytterligare 14 dagar och då betaldes den givetvis direkt. Alltså: fakturadatum 061212, förfallodatum 061229, betaldaturm 070112. Min fråga är om företaget har rätt att ta ut en förseningsavgift? Har för mig att det har de inte förren efter 30 dagar men detta kanske enbart gäller ränta... Tacksam för hjälp! MvH Jenny

Lawline svarar

Företaget har rätt att skicka en påminnelse och ta ut en påminnelseavgift på 50 kr när din betalning är försenad. De flesta företag väntar i runt en vecka innan de skickar en påminnelse men det behöver de inte göra. Observera att du inte är skyldig att betala någon påminnelseavgift om ni inte avtalat om detta senast vid skuldens uppkomst. Reglerna om detta finner du i Förordning (1981:1057) om ersättning för inkassokostnader mm (se http://lagen.nu/1981:1057 ) och Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader (se http://lagen.nu/1981:739 ). Med vänliga hälsningar,
Raoul MehtaRådgivare