FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/01/2006

Hur vet jag om en fastighet är belånad mm?

hej. Jag vore tacksam om någon kan svara på dessa frågor: 1. Jag undrar hur man kan veta om en fastighet är belånad, står detta i inskrivningsregisret? 2. Om någon annan än jag själv får använda min brygga är dett den såkallade nyttjanderätten? 3. vad finns det för väsentliga skilllnader mellan en bostadsrätt och en hyresrätt? Med tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! 1. I fastighetsregistret har man samlat all information rörande olika fastigheter så där får man kolla om man vill kontrollera om en fastighet är belånad eller inte. 2. Ja, om så är överrenskommet. Det är alltså fråga om en partiell nyttjanderätt om även du får använda den. 3. För det första är en bostadsrätt en ideell andel dvs utgör ett förmögenhetsvärde och kan överlåtas mot vederlag. Det är förbjudet att begära betalning för en hyresrätt om denna ska användas som bostad. Invändigt får man göra ganska mycket med sin bostadsrätt, något som man inte har lika långtgående möjligheter till om du har en hyresrätt. Innehavare av hyresrätter har ett besittningsskydd, som gör att de har väldigt starka rättigheter om hyresvärden skulle få för sig att vilja bli av dem etc. Om det var något annat du var ute efter är du välkommen att höra av dig till mig! Lycka till! Mvh
Fia BergRådgivare