Kniv på skoltid

Ville bara fråga om man som elev får ha kniv i arbetsbyxor på skoltid?

Lawline svarar

Av 1 § i lagen om förbud beträffande knivar och andra föremål framgår att knivar och andra föremål som är ägnade att användas som vapen inte får innehas på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs. Som elev får man således inte bära kniv på skolan.

Det finns vissa undantag då det är tillåtet att bära kniv. Hantverkare får bära med sig de verktyg och den utrustning som behövs i arbetet. På motsvarande sätt kan den som utbildar sig till ett yrke där exempelvis en kniv är ett naturligt arbetsverktyg ha rätt att för detta ändamål bära en kniv. Detta gäller under arbetstiden och således inte utanför arbets- eller utbildningssituationen.

Läs hela lagen http://www.lagen.nu/1988:254.

Hanna AdamsonRådgivare