FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/03/2007

Rätt att tala med advokat innan polisförhör?

Hej! Jag är en tjej som undrar om man blir slagen med en flaska i huvudet och inte anmäler på en gång hur stor är risken att det går till åtal? Jag undrar också om man alltid har rätt att tala med en advokat innan man förhörs av polis? Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Ett slag med en flaska i huvudet torde rubriceras som misshandel, och preskriptionstiden för misshandel av normalgraden är fem år från det att brottet begicks. Inom den tiden finns alltid möjlighet till åtal, men ju längre tid det går desto svårare blir det så klart att säkra bevisning, både från brottsplatsen och i form av tillförlitliga vittnesmål. Man har inte alltid rätt att tala med en advokat innan ett polisförhör. Alla som kan antas kunna lämna upplysningar om en utredning är skyldiga att infinna sig till förhör. Om man är misstänkt för ett brott har man dock alltid rätt att vara tyst, detta följer av Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Om man är anhållen eller häktad för ett brott har man alltid rätt att få en offentlig försvarare. Det finns vissa andra förutsättningar under vilka man kan få en offentlig försvarare, till exempel om man inte själv har någon möjlighet att sköta sitt försvar eller om man är under 18 år. Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Med vänliga hälsningar,
Miranda BergRådgivare