FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/03/2007

Sakprövning av myndighet och domstol

Vad innebär att få något prövat i sak? Jag har ansökt om att få en lärarpraktik på 10veckor godkänd, som jag utfört efter min pedagogutbildning. Mittuniversitetet har avslagit denna ansökan pga av att de anser att praktiken skulle ha utförts innan pedagogutbildningen, men jag har överklagat till Överklagandenämnden för högskolan, där de säger att jag har rätt att få min ansökan prövad i sak. Vad innebär detta konkret?

Lawline svarar

PRÖVNING I SAK Att rätten eller myndigheten avgör ett mål innebär att rätten skiljer det ifrån sig. Rätten kan skilja det ifrån sig antingen genom att i sak pröva och avgöra den fråga, som är aktuell i målet och, eller också genom att inte pröva frågan i sak och avgöra den, utan visa den ifrån sig (se för vidare läsning lagkommentaren under 30 § FPL). Saken är en abstrakt juridisk term som används när man ska försöka beskriva vad ett mål eller ett fall handlar om. Denna beskrivning kommer av naturliga skäl upplevas som ganska teoretisk och abstrakt. Utgångspunkten är att saken i ett mål är det din talan går ut på. Du begär att erhålla en lärarpraktik och detta är vad ditt ärende handlar om, saken. Saken brukar normalt anknytas till din begäran, yrkande och till dina skäl för din begäran, grunden (RB 13 kap. 3 § och 30 kap. 9 § RB.) Att pröva något i sak innebär att myndigheten eller domstolen materiellt prövar din begäran. Detta innebär att domstolen undersöker alla fakta och alla regler som är relevanta för ditt ärende (30 § FPL). Att pröva något i sak innebär att myndigheten eller domstolen fullständigt analyserar ditt ärende och redogör för alla skäl för och emot varför du ska erhålla en lärarpraktikplats. Detta innebär vidare att myndigheten eller domstolen måste motivera varför du inte erhåller en lärarpraktikplats. Saken kan vidare ur ett teoretiskt perspektiv anknytas till alla fakta som är relevanta och har betydelse för prövningen av ditt mål. Dock är det uppenbart att i ditt fall så är saken det som din begäran går ut på, det vill säga att erhålla en lärarplats och att göra en sakprövning innebär att myndigheten eller domstolen undersöker och utreder alla omständigheter, bevis och lagregler som har anknytning till ditt fall. EJ PRÖVING I SAK För att tydliggöra vad som är en sakprövning kommer jag att förklara vilka andra mer formella beslut som domstolen kan fatta. Om rätten eller domstolen visar en fråga ifrån sig utan en materiell och fullständig sakprövning sker det genom beslut om avvisning eller avskrivning. Avvisning används generellt som beteckning när ett prövningshinder. Avvisning kan exempelvis komma ifråga om din överklagan eller din ansökan är för otydligt formulerad och exempelvis saknar namnteckning eller en tydlig begäran om vad din ansökan går ut på (3,4 §§ FPL) . Exempelvis så kan det till och med förekomma omständigheter som ger domstolen rätt att vägra prövning. Här återger jag ett belysande utdrag ur förarbeten till Förvaltningsprocesslagen: ” En ansöknings- eller besvärsskrivelse kan emellertid vara så bristfällig att den inte utan vidare kan läggas till grund för någon utredning. Det går inte att läsa ut vad saken gäller eller över huvud taget vad sökanden eller klaganden vill. I sådana fall kan någon saklig prövning givetvis inte ske. Partens talan måste då avvisas. I överensstämmelse med vad som nu gäller hos prövningsnämnd och i kammarrätten bör emellertid talan inte få avvisas förrän parten har fått tillfälle att avhjälpa bristen. I paragrafen föreskrivs att rätten skall förelägga sökanden eller klaganden att inom viss tid avhjälpa bristen. Av föreläggandet skall framgå att partens talan ej tas upp till prövning om inte föreläggandet iakttas inom föreskriven tid. Är en handling till den grad ofullständig att det inte ens går att fastställa från vem den härrör, kan handlingen inte föranleda någon åtgärd. Någon bestämmelse härom anser jag inte behövlig” (propositionen till Förvaltningsprocesslagen, s.521). Vidare kan avvisning ske om det du begär inte är en seriöst menad begäran. Du kan exempelvis inte begära att domstolen ska ge dig rätt att flyga till månen. Sådan begäran kommer förmodligen att avvisas av domstolen eller myndigheten (se RB 42 kap. 4 § st.2). Slutligen kan avvisning ske om saken redan prövats, om samma sak är uppe för prövning i en annan instans, om ansökan inkommer försent, om parten saknar behörighet att föra talan (omyndighet, själsrubbning, ej fysisk person eller om du exempelvis inte är berörd av saken). Om rätten ej är behörig bör den vidarebefordra skrivelsen till rätt domstol (se 7 § FPL). Avskrivning används generellt när frågan har förlorat aktualitet, förfallit, på grund av att parten återkallat sin ansökan eller sitt överklagande, tvisteföremålet bringats ur världen, parten avlidit med mera. Eftersom frågan om avvisning, avskrivning och rättegångshinder är mycket bred så stannar jag här och ber dig att kontakta en advokat som är specialist på processrätt för vidare information. FPL finns http://lagen.nu/1971:291 , och RB http://www.lagen.nu/1942:740 .
Jacob ÖbergRådgivare