FrågaEKONOMIÖvrigt01/12/2005

Löpande skuldebrevs preskriptionstid

Har löpande skuldebrev alltid 10-årig preskriptionstid? Vad är Borgenärsintyg och hur används detta? Tack på förhand "Vetgirig"

Lawline svarar

Hej! Enligt 2§ Preskriptionslagen har löpande skuldebrev alltid tioårig preskriptionstid om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Med "avbryts" menas preskriptionsavbrott och vilka dessa är klargörs i 5§ preskriptionslagen som du hittar http://lagen.nu/1981:130 Angående borgenärsintyg så innebär det ett intyg som klargör vem som är borgenär och som används i de fall när man behöver klargöra att borgenär finns och vem denne är. Med vänlig hälsning
Rådgivare