FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/03/2007

Kan bevismaterial som åtkommits i strid med upphovsrätten användas som bevis?

Hej Jag undrar om det är lagligt att kopiera delar av en hemsida och sedan använda detta som \"bevismaterial\" mot mig? Det står copyright på sidan. MVH Ingela Svar önskas snarast

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! I Sverige råder så kallad fri bevisföring och fri bevisvärdering. I och med detta får allt som kan vara till föremål för bevisning användas i domstolen för att styrka sin sak. Domstolarna å andra sidan får sedan fritt bedöma bevisningen i fråga och måste inte följa några speciella regler eller liknande. Att upphovsrättsligt skyddat material som i ditt fall används emot dig hindrar dessvärre således inte att det kan ligga till grund för bevisningen i målet, utan kan komma att ingå i domstolens bedömning av fallet. I flera andra länder som exempelvis USA är saken annorlunda men ej i detta fall som sagt. Vad gäller förhållandet mellan den som laddat ner materialet och den som innehar upphovsrätten får det bli en sak för upphovsmannen att anmäla en person för intrång, ifall ett sådant kan konstateras. Vänligen
Rådgivare