FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/03/2007

Bevisföring och bevisvärdering

Hej, jag sitter åklagad för grov rattfylla. med mitt vittnesmål när jag blev gripen som enda bevis, dvs. dom har inte tagit mig utan jag stog utanför bilen när dom kom. finns det någon lag eller liknande man kan hänvisa till som säger att erkännanden eller bevisningar under påverkat tillstånd inte gäller eller skall tas med förakt ? Tack på förhand // Eric

Lawline svarar

Hej, Tvärtom har vi i svensk rätt principer om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Principen om fri bevisföring säget att all bevisning får förebringas. Denna princip kommpletteras av principen om fri bevisvärdering, som säger att rätten, efter en samvetsgrann prövning av allt (bland annat all bevisning) som förekommit, skall avgöra vad som i målet är bevisat. Denna princip finns uttryckt i lag i rättegångsbalkens 35 kapitel 1 §, se http://www.lagen.nu/1942:740. Rätten skall pröva detta på ett objektivt, neutralt och rationellt sätt. Det finns i rättegångsbalkens 35 kapitel 7 § en bestämmelse som säger att om rätten skulle finna att en omständighet som en part vill bevisa inte har någon betydelse i målet, eller att ett erbjudet bevis inte erfordras i målet eller uppenbart skulle vara verkningslöst, det vill säga att bevisning är helt onödig och meningslös, så skall rätten inte tillåta bevisningen. Denna regel har dock ett mer processekonomiskt syfte; den är i första hand till för att undvika att ovidkommande saker inte tar upp onödigt mycket tid och pengar. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare