FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2007

Vad kan man som granne göra åt störningar i boendet?

Jag har problem med att cigarettrök tränger in från grannens lägenhet. Får med detta besvär såsom huvudvärk, rinnande ögon och kliande näsa. Röken har även trots konstant vädringar börjat sätta sig i kläder samt möbler. Vilka krav kan jag ställa på hyresvärden eller vilka medel kan jag tillämpa?

Lawline svarar

I 12 kap jordabalken finns tillämpliga regler om hyresfastigheter. Av 25 § framgår hyresgästens skyldighet att använda lägenheten på ett sätt som inte orsakar störningar för överiga boende i fastigheten. Det handlar om störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön och som är av en sådan grad att de inte skäligen bör tålas. Om störningar förekommer är det hyresvärdens uppgift att ge hyresgästen en tillsägelse om att de ska upphöra, samt att i vissa fall underrätta socialnämnden om störningarna. Om inte rättelse sker utan dröjsmål efter tillsägelsen har hyresvärden enligt 42 § rätt att säga upp hyresgästens avtal att upphöra i förtid. Det du kan göra är alltså att vända dig till hyresvärden med dina synpunkter. För vägledning i det fall att hyresvärden av någon anledning inte skulle ta tag i situationen kan du kontakta hyresnämnden. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 Mvh,
Sara EdströmRådgivare