FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/03/2007

Ta tillbaka en anmälan om misshandel?

Hej! Jag vet inte riktigt om ni kan hjälpa mig men det skadar ju inte att fråga. Jag anmälde en kille för misshandel för ett tag sen och nu närmar sig huvudförhandlingen/rättegången och jag börjar bli orolig. Det har hänt mycket annat jobbigt i mitt liv just nu, och jag känner mig absolut inte redo att sitta i en rättegångssal. Jag har också ångrat min anmälan för misshandel, eftersom jag har pratat med killen som gjorde det och vi har löst det, han har också erkänt allt för polisen. Nu undrar jag helt enkelt hur jag tar tillbaka min anmälan? Ska jag kontakt polisen på min ort? Huvudförhandlingarna är om några veckor, är det för sent att dra tillbaka en anmälan eller? Det är ju ändå mitt val. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Det stämmer inte att det är ditt val. Åklagaren måste åtala om det finns tillräckliga bevis för att emotse en fällande dom. Endast vid ett fåtal brott är målsägandes anmälan en förutsättning för åtal, misshandel är inte ett sådant brott. Det är självfallet angeläget ur samhällets synpunkt att allvarliga brott beivras. Det spelar alltså ingen roll om du tar tillbaka din anmälan. Eftersom du kommer att höras vid huvudförhandingen har du en skyldighet att infinna dig på rättegången. Då den misstänkte har erkänt för polisen får vi hoppas att han erkänner även i rätten, i sådana fall borde det gå ganska snabbt att utreda frågan. Lycka till!
Miranda BergRådgivare