Naturvårdslagen - förarbeten m.m.

Var och hur hittar man förarbeten/propositioner till paragrafer i gamla naturvårdslagen?

Lawline svarar

Hej!

Den gamla naturvårdslagen som gällde innan Miljöbalken trädde i kraft hittar du http://lagen.nu/1964:822.

På riksdagens hemsida www.riksdagen.se (dokument) kan man hitta dels lagen men också förarbeten. För att hitta förarbeten till samtliga ändringar kan man söka i Svensk Författningssamling där det finns register över samtliga ändringar i lagen med respektive förarbeten.

SFS-numret på naturvårdslagen är 1964:822 och den ursprungliga propositionen är Prop. 1964:148.

Vill man läsa förarbeten i bokform finns dessa på ett flertal olika bibliotek.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare