FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp16/03/2007

Förutsättningar för att beviljas rättshjälp

Jag har fått ett försäkringsmedicinskt underlag som inte är undertecknat av försäkringsläkare.Har begärt det av min handläggare, men har ej fått det. Kontaktade huvudkontoren och bad om en lista över försäkringsläkare, läkaren som jag söker fanns inte med. Efter förfrågan från mig om den läkaren hade slutat, fick jag till svar att han hade missat att skriva just det namnet. Min fråga är om jag kontaktar en advokat får jag då rättshjälp i denna frågan?

Lawline svarar

Hej,

För att kunna få rättshjälp är det en rad förutsättningar i rättshjälpslagen som måste vara uppfyllda:

- Ditt ekonomiska underlag får inte överstiga 260 000 kr. I 38 § kan du se hur underlaget beräknas, se http://lagen.nu/1996:1619#P38 .

- Rättshjälp får bara beviljas om du behöver juridiskt biträde utöver rådgivning och detta behov inte kan tillfredsställas på annat sätt. (Om den rättssökande själv kan ta till vara sina intressen finns det inte något behov av biträde. Vid denna bedömning vägs ärendets svårighetsgrad mot den rättssökandes personliga kvalifikationer.)

- Rättshjälp får beviljas endast om det med hänsyn till angelägenhetens art och betydelse, tvisteföremålets värde och omständigheterna i övrigt är rimligt att staten bidrar till kostnaderna. Utifrån din fråga har jag svårt att bedöma huruvida detta kriterium är uppfyllt i ditt fall.

- Du får inte heller ha en rättsskyddsförsäkring eller något annat liknande rättsskydd som omfattar ditt ärende (9 §). Dessutom gäller att om du med hänsyn till din ekonomiska situation borde ha haft en sådan försäkring, saknar du i princip möjlighet att få rättshjälp. Mer om detta http://lagen.nu/1996:1619#P9 .

Vidare gäller att rättshjälp inte beviljas i en angelägenhet som rör trafikskadeersättning eller som rör skadestånd som skall betalas från en ansvarsförsäkring. Rättshjälp får dock beviljas i en sådan angelägenhet om ett mål eller ärende har inletts vid domstol eller enbart rör annan skada än personskada.

Jag hoppas att ovanstående har gett dig en uppfattning om vilka grundförutsättningar som måste vara uppfyllda för att rättshjälp skall utgå. Då jag inte vet hur omfattande ditt ärende är och inte heller dess närmare karaktär, föreslår jag att du kontaktar en advokatbyrå och frågar om du kan beviljas rättshjälp.

Med vänlig hälsning

Markus OlssonRådgivare