FrågaEKONOMIÖvrigt05/10/2005

Vilket är bästa sättet att spara till barnbarnet?

Jag har precis fått ett litet barnbarn och vill spara pengar till mitt barnbarn som hon kan använda när hon fyllt 20. Vilket är det bästa sättet att spara då? Bör jag spara varje månad eller sätta in ett engångskapital?

Lawline svarar

Det är alltid oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att spekulera i vilket det bästa sättet är att spara pengar på. I ditt fall är det bästa sättet för att sprida risken att månadsspara. Då sprids risken och du kan förslagsvis kontakta din bank för automatisk överföring till sparandet. Sparformen du bör välja är fonder, dels aktiefonder och dels räntebärandefonder. En bra idé är att blanda och välja lite olika fonder för att ytterligare sprida risken. Titta även på årsavgiften och eventuella uttagsavgifter när du väljer fonder.
Andreas TörnbladRådgivare