FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/03/2007

Disciplinärenden i form av tentafusk

Hej! Jag undrar vilken domstol som tar upp ärenden om fusk. Te x om jag har fuskat på en tenta och blir avstängd. Eller tas sådana ärenden inte upp i domstol alls? tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Hur universitet och högskolor skall hantera ärenden som rör bland annat "tentafusk" regleras i högskoleförordningens 10 kap. om disciplinära åtgärder, se http://www.lagen.nu/1993:100. I 10 kap. 2 § sägs att de två disciplinära åtgärder som kan komma i fråga är varning och avstängning. Enligt 10 kap. 9 § skall misstankar om fusk i första hand anmälas till rektor, som efter utredning tar beslut huruvida ärendet skall lämnas utan vidare åtgärd, föranleda en varning eller lämnas över till disciplinnämnden. En disciplinnämnd skall finnas vid varje högskola enligt 10 kap. 3 §. Disciplinnämnden beslutar då om ärendet skall lämnas utan åtgärd, föranleda en varning eller medföra avstängning. Högskoleförordningens 12 kap. reglerar överklaganden. I 12 kap. 3 § sägs att beslut av en disciplinnämnd om avstängning och varning får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut av en disciplinnämnd får inte överklagas. Detta följer av förvaltningslagen 22 a §, se http://www.lagen.nu/1986:223. Enligt lagen om allmänna förvaltningsdomstolar 14 § 1 st. avses med "allmän förvaltningsdomstol" länsrätt, se http://www.lagen.nu/1971:289. En disciplinnämnds beslut om avstängning av en student på grund av fusk på en tenta kan alltså överklagas till länsrätt. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare