FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/03/2007

Förskott på arv och det förstärkta laglottsskyddet

Om man har ett gåvobrev där det står att det inte ska vara förskott på arv,men gåvans art är sådan att den är värd mer än kvarlåtenskapen i boet kan man få ut sin laglott på gåvan?

Lawline svarar

Hej! I 6:1 ärvdabalken finns följande att läsa: "Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits" (se http://www.lagen.nu/1958:637#K6 ). I Ert fall verkar det tydligt ha föreskrivits att gåvan ej skall vara att anse som förskott på arv. Däremot finns det i 7:4 ärvdabalken ( se http://www.lagen.nu/1958:637#K7 ) något som kallas för det "förstärkta laglottsskyddet". Detta lagrum skall gälla oavsett bestämmelserna i 6 kap. Genom att påkalla jämkning kan viss del av gåvan återgå till dödsboet så att man kan erhålla sin laglott. Gåvan som det talas om i 7:4 ÄB skall dock vara av visst slag. Gåvan skall ha givits under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Enligt motiven innefattar detta två typer av gåvor. Den första typen är den att gåvan skett på dödsbädden, eller annars vid en tidpunkt, då givaren trodde att döden var nära förestående. Den andra typen är den då givaren behåller den huvudsakliga nyttan av det givna, såsom att man t.ex. ger bort ett hus under villkoret att man får bo kvar där tills man dör. Om Ni anser att gåvan är av något av de slag som ovan angivits finns det en chans att Ni kan erhålla Er laglott på gåvan. Observera dock andra stycket i 7:4 ÄB: "Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande rätt som avses i första stycket, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad". Med vänliga hälsningar,
Rådgivare