FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/03/2007

Muntligt avtal

Jag, ung arbetslös och pank, bevittnar och filmar rånet mot securitasdepån i jkpg nu för ett par timmar sen. Fotografer sända från aftonbladet(och expressen? oklart) kopierar materialet men istället för att lämna materialet till båda tidningarna, som de sagt att de skulle (muntligt avtal är väl inom sveriges lagar ett bindade avtal?) lämnar de bara detta till expressen vilket resulterar i att det inte blev någon budgivning. Expressen betalar mig 5000:-, medan aftonbladet skulle bjudit 10 000:- men kunde inte eftersom de inte fått bilderna. Är detta något jag kan gå vidare med???

Lawline svarar

Hej, Du har alldeles rätt; ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Det som ofta ställer till med problem med muntliga avtal är att bevisa vad som har avtalats. Du måste nämligen bevisa att ni hade kommit överens om att filmen skulle erbjudas till både Aftonbladet och Expressen och säljas till högst bjudande. Orsakssambandet mellan att inte erbjuda filmen till Aftonbladet och en utebliven vinst på 5 000 kr tycks vara tillräcklig stark för att kunna kräva motparten på det uteblivna beloppet. Detta förutsätter naturligtvis att det kan visas att Aftonbladet varit villiga att betala 10 000 kr för filmen. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Lucas GeislerRådgivare