FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/03/2007

Rätt att vara tjänstledig

Hej, Jag ska börja arbeta i Sydafrika och min hustru arbetar som lärare i Täby. Har hon möjlighet till tjänstledighet för att följa med mig till Sydafrika. Vi har även två barn i skolåldern.Hur långt i förväg måste hon ansöka om tjänstledighet? Hon och barnen vill flytta ner till mig i Agusti?. Stort tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Det finns inga lagbestämmelser om rätt till tjänstledighet. Det är upp till arbetsgivaren om denne anser att arbetstagaren kan undvaras utan olägenhet för arbetsplatsen. Oftast så är det inga problem med tjänstledighet så länge det inte rör som en allt för lång tidsperiod samt att man ansöker i god tid. Men en anställd har alltså ingen absolut rätt till tjänstledighet. Mitt råd är att redan nu ansöka om tjänstledighet för att vara på den säkra sidan. Mvh
Rådgivare