FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/03/2007

Arvskifte vid testamente till utomstående

Vad händer om en avliden make testamenterat bort sin kvarlåtenskap till en utomstående? Makarnas egendom är giftorättsgods. Makan lever och den avlidne maken har efterlämnat ett särkullbarn.

Lawline svarar

Hej! För det första skall bodelningen ske (9 kap 1 § äktenskapsbalken, ÄktB). I bodelningen skall giftorättsgodset ingå (10:1 ÄktB). Efter att skulderna avräknats från vardera makens giftorättsgods så skall giftorättsgodset slås samman och delas på hälften (11:1-3 ÄktB). Genom denna beräkning har vi fått fram den avlidne makens kvarlåtenskap, som alltså är hälften av det sammanlagda giftorättsgodset. Denna kvarlåtenskap har den avlidne makens barn arvsrätt till enligt 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB). Att observera är dock att den efterlevande maken alltid har rätt att få egendom till så stort värde att den, tillsammans med det belopp hon fick genom bodelningen, uppgår till fyra gånger prisbasbeloppet (som 2007 är 40.300 kr, dvs 161.200 kr). Detta framgår av 3:1 2 st ÄB. I detta fall har arvlåtaren upprättat ett testamente där hela kvarlåtenskapen ska gå till en utomstående. Ett testamente får dock aldrig inkräkta på bröstarvingarnas laglott vilken är hälften av arvslotten (7:1 ÄB). Detta betyder att halva kvarlåtenskapen utgör särkullbarnets laglott, och att den andra halvan tillfaller testamentstagaren. Särkullbarnet måste dock påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, enligt 7:3 ÄB. http://www.lagen.nu/1987:230 hittar du hela äktenskapsbalken och ärvdabalken kan du läsa http://www.lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Rådgivare