FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/03/2007

Provanställnings upphörande - korrekt tid?

Hej, jag fick en provanställning på ett företag med start den 17 sep 06. Den 5 mars fick jag besked om att jag att provanställningen inte skulle fortsätta och jag sades omdelelbart upp. Inget konstigt med det men i mitt anställningsavtal står följande: "X har 6 månaders provanställning. Om den anställlde inte har fått besked 1 månad innan provanställningen gått ur, övergår provanställningen automatiskt i en tillsvidare tjänst." Jag menar att arbetsgivaren var tvungen att informera mig senast den 17 feb (5 månader) och att jag därför nu är fast anställd. Har jag fel?

Lawline svarar

Enligt LAS, se http://www.lagen.nu/1982:80#P6, så skall arbetsgivaren senast vid prövotidens utgång säga upp arbetstagaren om det inte är aktuellt med fortsatt anställning. En underrättelse måste ske 14 dagar innan prövotidens utgång, både om provanställningen inte skall övergå i en tillsvidareanställning eller om provanställningen skall avbrytas i förtid. Så även att du har haft ett anställningsavtal som stadgar en månads varsel så är uppsägningen den 5 mars för sent gjord, förutsatt att du innan detta inte mottagit någon underrättelse. Underrättelsen skulle skett senast den 3 mars för att vara korrekt enligt LAS, se http://www.lagen.nu/1982:80#P31. Eftersom underrättelsen skett för sent men dock innan prövotiden upphörde övergår provanställningen inte i en tillsvidareanställning men däremot kan du vara berättigad till skadestånd. Det faktum att ditt anställningsavtal stadgar att underrättelse skall ske senast 1 månad innan prövotiden är slut är ett avtalsbrott från arbetsgivarens sida. Jag är emellertid osäker på vad som gäller angående detta och föreslår därför att du kontaktar en yrkesverksam jurist som kan hjälpa dig att till exempel kräva skadestånd enligt allmänna avtalsrättsliga regler. Ursäkta att mitt svar kanske inte varit helt tillfredställande. Mvh
Rådgivare