FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2007

Häleri

hej mellan våren och sommaren kom jag över smycken jag visste att de var stulna men visste också att ingen blibit fysiskt eller psykiskt skadad. smyckena bad jag en bekant sälja detta gjorde X o fick hälften av vad smyckena sålts för. några månader senare kontaktade X mig igen o fråga om X kunde tjäna pengar på om ja hade smycken kvar. jag hade smycken kvar från förra gången och X sålde dom och vi delade på hälften. polisen kontaktade X i slutet av förra året o ville tala men X struntade i det. polisen har nu kontaktat X igen o X var o talade med dom i veckan. det verkar som om d kommer bli rättegång o X hotar med att nämna namn på mig och en annan inblandad. han är förnuvarande under villkorlig dom. jag mår väldigt dåligt av detta och har haft en turblent ungdom dock dinns jag ej i registret o har bara utfört brott en gång o d var snatter i som 14åring. nu studerar jag en högreutbildning o är sedan två år sambo o har ett stabilt förhållande med mor o sambo. varför var jag tvungen att ge mig in på detta?? jag mår illa o gråter varje dag känner att min depression slår håårdare. jag undrar nu vad jag ska göra. vad händer om X nämner mig. vad ska jag göra? värdet på smycken uppgår till flera tusen kronor.

Lawline svarar

Hej, Du har gjort dig skyldig till häleri, Brottsbalken 9:6. Häleri kan ge upp till 2 års fängelse. Om X anger dig kan åklagaren väcka åtal mot dig och då blir det upp till en domstol att avgöra ditt öde. Det enda du kan göra är nog att hoppas på att X inte anger dig samt att möjligtvis ta kontakt med en advokat så att ni kan diskutera igenom saken och förbereda dig för vad som kan hända. Något som domstolen tar hänsyn till vid straffmätningen är om den tilltalande har angett sig frivilligt, så det är möjligt att du får ett lägre straff om du anger dig själv (BrB 29 kap 5 § 2 p). Domstolen ska även beakta om den tilltalade har försökt förebygga eller avhjälpa brottets skadliga verkningar (BrB 29 kap 5 § 3 p). Detta kan du t ex göra genom att kompensera den vars saker som blivit stulna. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Raoul MehtaRådgivare