Tillsyn över hundar enligt jaktlagen

Har jag min hund under sådan tillsyn som Jaktlagen (1987:259) 6§ avser för perioden 1 mars -- 20 augusti om jag går med honom okpplad på småvägar och traktorstigar mellan åkrar och med kommandon hindrar honom från att lämna vägen / traktorstigen. Han håller sig bredvid mig eller max 20 meter framför eller bakom mig. Det är goda siktförhållanden även vid sidan av vägen / traktorstigen och jag har under 11 år aldrig sett något vilt på vägen / traktorstigen. Ute på åkrarna finns det däremot både hare, råddjur och fasan m fl fåglar. Vägen / traktorstigen löper i terräng som utnyttjas för jakt.

Lawline svarar

Din fråga är onekligen svår att besvara. Det är inte uppenbart var gränsen går mellan tillräcklig och otillräcklig tillsyn av hund enligt 6 § jaktlagen, se lagen http://lagen.nu/1987:259. Även om det inte finns vilt direkt vid de vägar och stigar som du går på, finns det ändå vilt inom befintligt räckhåll för din hund, varför du också håller din hund under tillsyn. I propositionen till jaktlagen (Prop 1986/87:58 s 2) framgår att i det ursprungliga lagförslaget så står det att under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas kopplade i marker där det finns vilt. Nu står det i lagen att under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Medtanke på detta är min bedömning att paragrafen ska tolkas ganska strängt. Din hund ska lyda dig oavsett vad för vilt som kommer i er väg. Även om du aldrig har sett vilt där du promenerar, så kan det finnas vilt väldigt nära de stigar du går på och detta är något du bör vara mentalt beredd på när du promenerar med din hund. Att du aldrig låter din hund avvika från vägen eller stigen ni går på talar för att du har tillräcklig tillsyn. I de fall vägen eller stigen har kurvor så kan 20m vara för långt avstånd för att du ska kunna anses ha hunden under tillräcklig tillsyn. Vilket avstånd du kan ha till din hund beror också på hur väl hunden lyssnar till ditt kommando. Utifrån vad du beskrivit ovan tycker jag det verkar som om du har din hund under tillräcklig tillsyn, men jag utgår då från att din hund lyder dig väldigt väl även när det finns vilt inom synhåll som distraherar hunden.

Förhoppningsvis var detta ett klargörande svar.

Med vänlig hälsning

Mathias EhrhardtRådgivare