FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/03/2007

Ersättning för renoveringsarbeten på sambos fastighet

Min sambo och jag har separerat, han äger radhuset vi bor i men jag har bekostat omfatttande renoveringar av huset, exempelvis byte av fönster. Har jag någon som helst rätt att kräva pengar för det jag bekostat? Jag antar att bodelning inte är aktuellt då han ägde bostaden innan samboförhållandet inleddes?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten i situationer som den du beskriver är vad som har avtalats mellan parterna. Har avsikten varit att den som bekostade renoveringsarbetena skulle få ersättning eller har det varit tänkt som en gåva? Naturligtvis måste man kunna bevisa sitt påstående. En dom från Högsta domstolen HD (NJA 1986 s.513) behandlade en liknande situation. Där hade en sambo utfört om- och tillbyggnadsarbeten, bland annat bytt taktegelpannor, på sin sambos fastighet. När samboförhållandet upphörde ville sambon ha ersättning för det arbete han utfört. HD ansåg att föremålen tillförts fastigheten med avsikt att det skulle vara en gåva. Föremålen tillhörde fastigheten och ersättning kunde inte utgå då sambon inte hade kunnat visa att han inte haft en gåvoavsikt när han utförde arbetena. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare