FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/03/2007

Förmånsbeskattning av bil

Hej, Är företagare i Byggbranchen och vi har firma bilar som t.ex. arbetsledare kör. Han kan ha olika arbetsplatser att besöka under dagen och tjänstekörningen är omfattande. Kan han köra med bilen till hemmet utan att bli förmånsbeskattad?Om ej. Kan vi göra så att hans anställningsställe är hemmet istället för kontoret? Hur är det med körjournal? Skall detta upprättas ändå?

Lawline svarar

Hej! Personer som har tillgång till bil i tjänsten och som även har möjlighet att disponera denna utanför arbetstid förmånsbeskattas för denna. Det spelar ingen roll om man använder bilen eller ej utanför arbetet utan det är möjligheten att använda bilen som ligger till grund för bedömningen. I vissa fall har undantag gjorts för bilar som är speciellt anpassade för verksamheten. Exempel på detta kan vara flyttbilar. Därför torde det vara av mindre betydelse var personen har sitt anställningställe. Vidare skall körjournal upprättas för den trafik som sker i tjänsten. Med vänlig hälsning,
Rådgivare