FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/03/2007

Bunden utan accept?

kan ett avtal från ett företag ändras eller godkännas vid ett utskickat sms utan bekräftelse från mottagaren

Lawline svarar

Hej! Om jag förstår Dig rätt undrar Du om ett företag som skickar ett avtal via sms kan binda mottagaren utan att mottagaren bekräftar sms:et? Först och främst kan ett avtal vara i vilken form som helst. Det kan vara muntligt, skriftligt eller till och med ett i form av ett sms. Det viktigaste är att båda parter har en vilja att ingå ett avtal med ett visst innehåll. Ifall mottagaren inte har någon vilja att ingå avtalet är mottagaren inte bunden. Desamma gäller ändringar. Ändringar skall ske med båda parters samtycke, och en bekräftelse är ett tecken på samtycke, vilket leder till ett bindande avtal. Jag hoppas att detta svarade på Din fråga! Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare