FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/03/2007

Kan utomstående överklaga dom i brottmål?

Hejsan, Kan en utomstående part överklaga en dom fastställd av tingsrätt? Det vill säga, en person som ej är part i ett brottmål, och i så fall, hur görs detta?

Lawline svarar

I princip är det bara de som varit parter i målet som har rätt att överklaga. För att en utomstående part ska ha rätt att överklaga en dom krävs det att avgörandet från rättslig synpunkt innebär en nackdel för den utomstående. Det ska emellertid observeras att det enligt 20 kapitlet 2 § rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740, enbart är åklagaren som har behörighet att väcka talan i mål som avser brott som faller under allmänt åtal. Det är därför bara han som kan föra talan mot brottslingen och överklaga en dom som gått det allmänna emot. Detta innebär att en utomstående inte kan överklaga en dom som gått det allmänna emot. Jag har dessutom svårt att se hur en utomstående skulle från en rättslig synpunkt påverkas negativt av en dom som går den tilltalade emot. I mål som faller under enskilt åtal kan det kanske finnas situationer då en utomstående kan vara behörig att överklaga ett brottmål. En överklagan ska enligt 50 kapitlet 1 § rättegångsbalken göras skriftligen. Skrivelsen ska ges in till tingsrätten. Den som överklagar har tre veckor på sig från att dom meddelas att överklaga. I 4 § i samma kapitel framgår vad en överklagan ska innehålla. Det är väldigt viktigt att överklagan formuleras på rätt sätt eftersom den senare kommer att ligga till grund för domen. Man ska således vända sig till erfaren jurist som kan skriva den åt en.
Michael WittingRådgivare