FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/03/2007

Underhåll till make inom äktenskap

Jag har en fråga gällande försörjningsplikt. Jag är gift så jag vet att jag har försörjningsplikt gentemot min make. Men vad är det för "normer" som gäller? Har jag "rätt" att neka till olika saker som maken vill ha pengar till? Han har inget arbete och gör inte så mycket ansträngning för att hitta arbete heller - och har ingen A-kasseersättning heller. Så han bidrar inte till familjens ekonomi alls (vi har 2 barn). Vad gäller med exempelvis mobilabonnemang, webb-hotell? Är det min skyldighet att betala såna räkningar - eller har jag rätt att kräva att han säger upp dem?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln finns i 1:3 ÄktB: "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder" ( se http://lagen.nu/1987:230 ). Er make svarar själv för sina skulder. Däremot finns, som Ni säger, regler om underhåll inom äktenskap. Se 6:1-5 ÄktB ( http://lagen.nu/1987:230#K6 ). Båda makarna skall bidra till underhåll för gemensamma och personliga behov. Man kan också bidra till underhållet genom att hjälpa till hemma. Till gemensamma behov räknas bl.a. utgifter för mat och bostad, medan till personliga behov räknas sådant som utgifter för kläder och hygienprodukter, men även utgifter för ideella krav, såsom avgifter till föreningsliv. Räcker inte den ene makens pengar till dennes personliga behov, skall den andre maken hjälpa till enligt 6:2 ÄktB. Gör man inte det kan en domstol ålägga maken att utbetala underhållsbidrag (6:5 ÄktB). Jag vet inte hur man skulle avgöra Ert fall, men troligtvis skulle en mobiltelefon kunna tillhöra de personliga behoven. Jag vågar inte uttala mig om webbhotellet. Ett är dock säkert; Er make kan inte begära vad som helst av Er utan det skall röra sig om grundläggande personliga behov. Sammanfattningsvis: Ni behöver hjälpa Er make med hans utgifter för personliga behov. Eftersom Er make inte har något arbete och inte bidrar ekonomiskt till familjens underhåll kan Ni dock kräva att han bidrar genom att hjälpa till mer hemma. Vänligen,
Rådgivare