FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/03/2007

Arvsrätt för sambo

Min sambo äger huset som vi bor i. Jag har funderat på att köpa in mig i huset så att vi blir gemensamma ägare. Han har barn sen tidigare. Vad händer om han skulle dö före mig? Har hans barn rätt att kräva hälften av huset? Detta kan därmed innebära att jag tvingas att köpa ut dem alternativt sälja min del? Vad skulle kunna hända om han testamenterade huset på mig? Både om jag stod som ägare alternativt att han bara testamenterade huset på mig? Hur skulle Ni råda oss att göra i det här fallet? Tack på förhand! Mvh

Lawline svarar

Hej. Om Din sambo förvärvade huset i avsikt att det skulle bli er gemensamma permanentbostad är bostaden så kallad samboegendom, se sambolagen 3 §, http://lagen.nu/2003:376 . Huset måste alltså vara förvärvat i det syfte att det skulle bli er permanentbostad. Om Din sambo redan ägde huset innan Du flyttade in är huset emellertid inte samboegendom. Om huset är samboegendom har Du rätt till halva huset vid en bodelning om Din sambo avlider, se sambolagen 14 §. Under förutsättningen att huset inte är samboegendom gäller följande. Sambor ärver inte varandra. Om Din sambo avlider kommer huset, i sin helhet, ärvas av Din sambos barn (bröstarvingar). Då måste Du alltså köpa ut bröstarvingarna för det fall att Du vill bo kvar i huset. Emellertid har Du ingen rätt att kräva att få överta huset (genom att köpa ut bröstarvingarna). Sådan rätt hade Du haft om det varit en bostadsrätt, se 22 § sambolagen. Din sambo kan testamentera huset till Dig men eftersom Din sambo har bröstarvingar har de alltid rätt till så kallad laglott som utgör halva arvslotten, se Ärvdabalken (ÄB) 7:1, http://lagen.nu/1958:637 . Halva huset kommer alltså att ärvas av barnen även om hela huset är testamenterat till Dig. Laglott kan inte testamenteras bort. Om huset testamenteras till Dig kommer Du alltså att ärva halva huset. Om Du köper halva huset kommer endast Din sambos halva att utgöra Din sambos kvarlåtenskap. Om Din sambos del av huset är testamenterad till Dig kommer Du alltså att erhålla en fjärdedel av huset i arv eftersom bröstarvingarnas laglott i sådant fall är en fjärdedel av huset (hälften av Din sambos halva). Vad Ni bör göra i detta fall beror på vad Ni har för avsikter. Om Du vill vara säker på att kunna bo kvar i huset bör Du köpa in Dig i huset. Om huset testamenteras till Dig kommer Du emellertid att ärva halva huset och då kan Du köpa ut bröstarvingarnas halva. Det är i vart fall så att Ni bör göra något av de två alternativen. Annars har Du ingen rätt till huset överhuvudtaget då bröstarvingarna ärver hela huset. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare