FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/03/2007

Legal skillnad mellan hundar och katter?

Hej jag har en fråga om lag om tillsyn över hundar och katter. Är det så att katter innefattas och jämställs med hundar i alla paragrafer i lagen? Jag är särskilt intresserad av §6. Skada som orsakas av...

Lawline svarar

Nej, hundar och katter är inte jämställda i lagen om tillsyn över hundar och katter. Paragrafen du beskriver (6 §) stadgar ett så kallat strikt skadeståndsansvar för hundägare. Det innebär att en hundägare är skyldig att ersätta skada som har orsakats av hans hund, även om ägaren inte varit vållande. Att skadeståndsansvaret är så långtgående motiveras av att hundar kan vara farliga djur. Skulle någon annan än ägaren vållat skadan, exempelvis om en person släppt ut en hund ur en hundgård, är hundägaren fortfarande skyldig att ersätta skadan, men har då en så kallad regressrätt mot den som vållat skadan. Det innebär att hundägaren har en rätt att kräva den vållande på skadeståndsbeloppet. Det strikta skadeståndsansvaret gäller också för en person som har hand om en hund för underhåll eller nyttjande. Skulle en katt orsaka skada blir fråga för bedömning om kattägaren varit oaktsam. I ett sådant fall kan skadeståndsansvar också bli aktuellt, se 2 kap 1 § skadeståndslagen. Hund- & kattlagen hittar du http://lagen.nu/1943:459. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare