FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/04/2007

Lön efter uppsägning

Hejsan! Om en arbetstagare säger upp sig själv under sin provanställning, på egen begäran, har personen fortfarande rätt till lön under uppsägningstiden eller får personen endast lön fram till sin sista arbetande dag? Tack!

Lawline svarar

Hej, En arbetstagare får säga upp sig innan prövotiden har gått ut, om annat inte finns stadgat i anställningsavtalet. Någon rätt till lön efter att arbetstagaren har arbetat sin sista dag finns inte om arbetstagaren själv sagt upp sig. Under uppsägningstiden, vanligtvis en månad vid provanställning, är arbetstagaren dock skyldig att arbeta, om arbetsgivaren inte går med på en förkortad uppsägningstid. Under denna tid har arbetstagaren självklart rätt till samma lön som innan uppsägningen. Vänliga hälsningar,
Johanna CarlssonRådgivare