FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2007

Hjälp vid en arbetsrättslig tvist

Jag är inte fackligt ansluten , finns det någon annan hjälp att få vid en arbetstvist?

Lawline svarar

Hej. Du bör vända dig till en arbetsrättsjurist. Nu har jag ingen möjlighet att veta vad tvisten rör men det är viktigt att känna till att preskriptionsfristerna vid arbetsrättsliga tvister är korta. Exempelvis måste en arbetstagare som menar sig ha blivit felaktigt uppsagd påtala detta för sin arbetsgivare inom två veckor. Två veckors-fristen gäller dock inte om arbetsgivaren i uppsägningsbeskedet inte angett hur arbetstagaren skall gå till väga för att göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. (40§ LAS) Det är därför viktigt att man vid en arbetsrättslig tvist tar kontakt med någon som kan ge en råd så snart som möjligt eftersom man annars kan gå miste om möjligheten att exempelvis ogiltigförklara en uppsägning. LAS hittar du http://www.lagen.nu/1982:80 Vänligen
Rådgivare