FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/04/2007

Fukt och mögel i källaren, dolt fel?

Hej, Vi har påträffat fukt i källaren i det hus byggt -75 som vi förvärvade för 5 år sedan. Vid undersökning av dräneringen har det visat sig att ett rör böjts av sättningar i marken och då orsakat stående vatten mot husgrunden. Vi år medvetna om att livslängden på en dränering är ca 30 år, och att det är inte orimligt att vi måste göra om dräneringen nu. Huvudbryt uppstår när vi upptäcker att den vattenskadade innerväggen i källaren har byggts ca 20 cm innanför en tidigare innervägg, som vi hittade med tapet och allt när vi började riva. Ett annat faktum är att konstruktionen visat sig lämna mycket i övrigt att önska: en matta i organiskt material har legat under ytbeläggningen på golvet och upp mot reglarna, så att vattnet sugits in långt in i rummet och upp i väggarna. Vi hade en besiktningsman (rekommenderad av mäklaren) här innan köpet som berömde just konstruktionen och sa "den här källaren kommer ni aldrig få problem med". Frågan: kan detta vara ett dolt fel pga den bristfälliga konstruktionen och den mystiska dubbla väggen?

Lawline svarar

Hej, Vid fastighetsköp gäller reglerna i Jordabalken. Det första man ska kontrollera är vad som avtalades vid köpet. Både muntliga och skriftliga utlåtanden gäller. Jag utgår ifrån att ni inte tog upp just dessa delar, dvs dräneringen, fukten och den ombyggda innerväggen. I andra hand gäller att fastighetens skick ska stämma överens med vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Man får dock inte som fel ange något som man borde ha upptäckt vid en besiktning av huset. Köparen har vid fastighetsköp en långtgående undersökningsplikt. I princip allt ska undersökas, dock behöver man inte bryta sig in i utrymmen som är stängda (exempelvis gräva upp dräneringsrören för att kontrollera dessa) om det inte finns någon indikation på att det finns ett problem med just den delen. För er del visste ni att dräneringen var drygt 25 år när ni köpte huset och att ett sådant system har en livslängd på ca 30 år. Detta medför naturligtvis inte att ni skulle ha undersökt det närmare utan att ni med fog inte kunde förutsätta att det var i felfritt skick. En garanti från säljaren hade dock kunnat ändra läget. Att ni anlitade en besiktningsman ger er ingen bättre rätt mot säljaren, däremot kan ni, om ni tror att han/hon ljugit eller inte gjort sitt jobb föra talan även mot honom/henne. Gammal dränering kan möjligen ses som en indikation på risk för fukt. Den förbyggda innerväggen är dock ett typexempel på ett sådant utrymme som ni inte skulle ha behövt bryta upp för att undersöka. Mögel i ett sådant utrymme är ett så kallat dolt fel. Det finns ett rättsfall som liknar ert fall. Det var ett hus som var byggt på 70-talet som angripits av mögel. Köparen fick rätt till nedsättning av köpeskillingen trots att huset var byggt i enlighet med de riktlinjer och föreskrifter som gällde för den tiden. Det krävdes alltså inte av köparen att dra slutsatsen att byggåret kunde indikera risk för mögel. Detta kan möjligen gälla för det organiska materialet som placerats i mellanutrymmet. Det är viktigt att reklamera felet så snart som möjligt efter upptäckten av felet. http://www.lagen.nu/1970:994 kan du läsa reglerna i Jordabalken som gäller för köp av fastigheter, det är framförallt 4 kapitlet 19 – 19d §§ som är intressanta i ditt fall. Jag hoppas informationen kan vara till någon hjälp! Med vänlig hälsning
Mia EjendalRådgivare