FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/03/2007

Kvarhållande av lägenhetsnycklar

har lånat ut min lägenhetsnyckel och får den ej tillbaka.. är det egenmäktigt förfarande? och vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej. Din fråga rör huruvida rätt till laga självtäkt föreligger för din del, alltså om du har rätt att återta föremålet. Den som med våld eller hot om våld hindrar utövandet av rätten att återta dina nycklar gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Hindra betyder här inte förhindra utan det är tillräckligt att kvarhållandet eller tagandet försvåras. Gärningsmannen måste ha uppsåt i förhållande till kvarhållandet av nycklarna. Han måste alltså inse att han olovligen kvarhåller din egendom (lämpligen genom att du meddelar honom att du vill återfå dem) samt att han är likgiltig inför följden, alltså det olovliga kvarhållandet. Dessutom måste allmänna ansvarsfrihetsgrunder (BrB 24 kap.) beaktas, såsom att ditt samtycke till att personen har dina nycklar inte längre gäller och att han inser detta. Jag rekommenderar dig att först lösa dessa problem med personen ifråga utan inblandning av polis. Under inga som helst omständigheter ska du med våld försöka återta dina nycklar. I sådana fall kan du göra dig skyldig till ex. självtäkt (BrB 8:9). Vägrar personen samarbeta får du kontakta polisen. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare