FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/03/2007

Lösgående hundar

Får man ha sin hund lös utan koppel på offentliga platser och tätbebyggda områden t.ex. villakvarter där det promenerar många människor?

Lawline svarar

Det yttersta ansvaret för skada som hunden åsamkar andra personer eller egendom vilar på ägaren. Se lag om tillsyn över hundar och katter 6 § 1 st, som du hittar http://lagen.nu/1943:459. Det ansvar hundägaren har är strikt, vilket innebär att denne blir skadeståndsskyldig oavsett vårdslöshet. Givetvis kan hundägaren dock i sin tur få ersättning utav den som egentligen orsakat skadan, till exempel en annan hundägare. Det finns vissa generella bestämmelser såsom att en hund skall hållas under en sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga skador och andra olägenheter, 1 § 1 st. nämnda lag. Ett undantag finns dock för hundar som är benägna att bita människor. De får inte gå lösa utomhus enligt 2 § nämnda lag. Något bestämt förbud för det du syftar på finns dock inte, utan en bedömning där hundägaren bär det yttersta ansvaret för dess konsekvenser får alltså göras. Det finns dock möjlighet för kommuner att meddela lokala bestämmelser om riksdagen har delegerat ett sådant ansvar till dem. Då skall de givetvis följas. Huruvida den kommun du bor i har dylika bestämmelser eller inte får du enklast svar på genom att kontakta dem.
Rasmus FahlénRådgivare