FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/03/2007

Arbetstidslagen - dygnsvila

Hej! På mitt jobb kan jag sluta kl 21.30 och sen börja kl 7.00 nästa morgon. Hur hänger detta ihop? Måste jag inte ha elva timmars vila där emellan? Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Arbetstidslagen (http://lagen.nu/1982:673 ) är tillämplig i det här fallet. Enligt 13 § framgår att alla arbetstagare har rätt till dygnsvila, dvs. minst elva timmar sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar. Bestämmelsen fortsätter; ”avvikelse får göras tillfälligtvis om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet”. Du har alltså rätt till minst elva timmars ledighet varje dygn och bör i första hand vända dig till din arbetsgivare. Om det inte fungerar så tycker jag att du skall kontakta Arbetsmiljöverket som har tillsyn över att Arbetstidslagen följs. Med vänliga hälsningar
Rådgivare