FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/03/2007

Jaktlagstiftningen

Hej! Finns det några förarbeten till jaktförordninges 3 § pkt 1, avseende älgskötselområde? Hur tänkte lagstiftaren?

Lawline svarar

Hej! I 33 § jaktlagen stadgas huvudregeln om att älgjakt ska bedrivas som licensjakt, vilket innebär att ett visst antal djur får skjutas under en särskild jakttid. Av de områden som registreras för licensjakten skall de s.k. A-områdena tillåta en avskjutning av minst ett vuxet djur om året. För dessa områden gäller en lång jakttid (minst 70 dagar). Samma jakttid gäller för småmarker som registreras för avskjutning av en älgkalv om året. Den tredje formen av licensområde, de s.k. B-områdena, utgörs också av småmarker. Där är tilldelningen högre än för kalvområdena, nämligen ett vuxet djur eller en kalv om året, men jakttiden är mycket kort (högst 5 dagar). I 33 § tredje stycket jaktlagen stadgas att regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första och tredje styckena, vilket också har gjorts genom jaktförordningens 3 §. Från huvudregeln i 33 § jaktlagen, som säger att älgjakten skall bedrivas som licensjakt, finns två undantag. Områden som är så stora och så arronderade att de medger vård av en egen älgstam kan registreras som älgskötselområde. Inom sådana områden får jakträttshavarna själva bestämma om avskjutningen. Det andra undantaget är jakt som bara avser älgkalv. Sådan jakt får ske på oregistrerad mark utan begränsning till ett visst antal djur under en mycket kort jakttid (högst 5 dagar). Jag hoppas att Du fått svar på Din fråga. Med vänliga hälsningar
Rådgivare